V Biennale Form Przestrzennych, 1973

Galeria EL, Elbląg,
1973

W ramach V Biennale Form Przestrzennych w Galerii EL, których pomysłodawcą i kuratorem był Gerard Blum-Kwiatkowski,  Krzysztof Zarębski pokazał kilka krótkich szkiców filmowych na taśmie 16 mm, sklejonych w jeden film. Były to krótkie obrazy filmowe: uchwycone krótkie ujęcia z ulicy (fragmenty pochodu pierwszomajowego), z pracowni na Siennej i na Pradze, filmowane z okna na Siennej scenki z sąsiadami, z klatki schodowej, z podwórka kamienicy na Siennej, kropelki deszczu, osoby z rodziny i znajomi w różnych mieszkaniach itp. Film niestety zaginął.

Wykonał również dwa działania environments – malowanie pastą do zębów na szybie oraz instalację z użyciem kępek trawy przyklejonych przeźroczystą taśmą do ściany tworząc z nich przerywaną linię w kształcie łuku. Pokazał także dokumentację fotograficzną z wcześniejszych performance.  

Program Biennale podzielony był na trzy części, które odbyły się w różnym czasie. Pierwsza pt. Kino laboratorium odbyła się między 15 a 20 czerwca, druga Konwersatorium muzyki czystej w dniach 1-20  lipca (udział wzięli m.in. Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Krzysztof Namysłowski, Władysław Jagiełło). Wreszcie część trzecia Plastyka – Poezja – Teatr miała miejsce w dniach 10-20 lipca. Udzieli wzięli m.in. Wojciech Bruszewski, Ewa Partum, Andrzej Partum, Zofia Kulik, Paweł Kwiek, Józef Robakowski, Ryszard Waśko.

Głównym nurtem V Biennale Form Przestrzennych było „Kino-Laboratorium”, przeznaczone dla artystów zainteresowanych problemami odnowy formy filmowej. Biennale miało charakter konfrontacji różnego rodzaju dyscyplin artystycznych: filmu eksperymentalnego, muzyki, poezji, twórczości plastycznej. Poza Galerią EL organizatorem był Warsztat Formy Filmowej z Łodzi.

W imprezie wzięły udział środowiska i grupy artystyczne: wspomniany wyżej wcześniej Warsztat Formy Filmowej z Łodzi, Studio Eksperymentalne Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie, Studio Kompozycji Emocjonalnej z Wrocławia, Grupa w Składzie z Warszawy, Galeria „Adres” z Łodzi, ART – Laboratorium z Poznania, Grupa „Remont” z Warszawy, Gdańska Scena Eksperymentalna, Wielobranżowa Spółdzielnia Poetycka z Poznania, Studio Béla Balázs z Budapesztu. W Biennale wzięło udział także 30 indywidualnych twórców z Polski oraz kilkunastu z zagranicy, m.in. z Argentyny, Holandii, Hiszpanii, Kanady, Francji, Węgier i Szkocji.

Dokumentacja fotograficzna: Zygmunt Rytka